Moods of Norway ble skikkelig store med crazy dresser og rosa image før eventyret var over i 2017, etter 14 år på catwalken. Men gründer Simen Staalnacke tror fortsatt på visjonen.

Derfor kjøpte han dødsboet, sammen med Jan Egil Flo og en gjeng ledende ansatte, for å gjenreise Moods som ny norsk merkevare innen herreklær. Moods, som nå er på nett og som åpnet butikk i Oslo i mars i år, henter inspirasjon i de kreative verdiene etter forgjengeren, men … Traktorprints, rosa vaffeljern og limousiner er byttet ut med en mindre prangende og mer klassisk, tidløs stil. Og Simen Staalnacke angrer ikke. Ikke på noe!

Dele kunnskap

- Å være gründer er det morsomste og det mest skumle i hele verden, hevder han, fortsatt entusiastisk, hoppende energisk og proppfull av pågangsmot.
Som foredragsholder på inspirasjons-konferansen Energetics 2019 applauderte han folk som har mot til å satse, samtidig som han delte raust av egne erfaringer, som andre kan trekke nyttige veksler på. - For du trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt. Mitt beste råd er derfor å dele kunnskap!

Gi full gass

Allerede som guttunge visste Simen Staalnacke at han ville starte for seg selv. Genene spilte trolig førstefiolin, med en designer-mor og en tivoli-pappa. Simen reiste rundt med tivoliet og fikk tidlig prøve seg på egne prosjekter. - Jeg hadde mitt eget bamselotteri og en popcornvogn, forteller han, stadig med den karakteristiske og lett gjenkjennelige hatten på toppen, kraftfull og smittende entusiastisk og med et smilende, åpent ansikt. - Det måtte jo bli noe kreativt. Jeg har alltid likt historiefortelling, og jeg tenkte at vi måtte lage noe unikt, noe som bare var vårt. Og så ble det verdens mest crazy og fargerike dresser. Sammen med to studiekompiser, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist, hoppet Simen ut i det og ga full gass fra start. - Du må tørre å hoppe – og du må hoppe med begge beina, presiserer han.

Et eventyr – en stund

Moods of Norway ble et utrolig gründer-eventyr, med 350 ansatte og imponerende 332 millioner kroner i omsetning i 2012. Kompisene skapte sine egne arbeidsplasser helt fra grunnen, og snart var den rosa traktoren en ikke bare norsk kjendis – men også der ute i den store verden! - Det var blå himmel og stor stemning, forteller Simen. - Vi skapte en merkevare og ga folk opplevelser. Vi vant priser, ble kåret til «Årets bedrift» og fikk et eget frimerke hos Posten. Men – forbausende klart nå i bakspeilet – en altfor heftig satsing i USA og en redningsaksjon som startet for sent, ble til slutt spikeren i kista. I 2017 var konkursen i Moods of Norway et faktum.
- Hva lærte dere?
- Vi lærte hvor viktig det er å ha riktige folk i riktige stillinger, og hvor nødvendig det er å fokusere på det du kan. Og så lærte vi hvor avgjørende det er å be om hjelp der man selv ikke har kompetanse.
Gode og velfungerende team er helt avgjørende, skal vi tro Simen Staalnacke. - Et godt team er som et rockeband. Man spiller hverandre gode for å fungere godt sammen.

Et klapp kan være nok

Simen er med på eiersiden i Moods, men han har også startet sitt eget selskap. Staalnacke Industries, som arbeider med design, konseptutvikling og inspirasjon – en slags gründerhjelp, om man vil. - Vi er heldige i Norge, som er en utrolig fin plass å være gründer, sier han og forklarer: - Her i landet har vi gode systemer som fungerer. Vi kan søke hjelp til mye, og få støtte og bistand. Det gjør det mindre skummelt å prøve seg. Simen Staalnacke digger samarbeid; å sette seg ned sammen, bestemme noe og så gjennomføre det! - Å skape entusiasme, begeistring og skikkelig halleluja-stemning, er så viktig. Og der er du din beste ambassadør! Jada, kunder er tøft, men fans og ambassadører er helt avgjørende. Ta Island, sier Simen og bruker Islands fotball-fans som glans-eksempel: Ett klapp – vi kjenner det alle sammen. Ett klapp sammen! Og alle er med!