energetics 2017

Fem rykende ferske bedrifts-eiere med flerkulturell baggasje presenterte seg under den nasjonale stormønstringen Energetics i Oslo. Oppfinnsom nytenking  og startups med røtter fra Nederland, Russland, Sør-Afrika, Hellas og Eritrea spirer og gror i Norge.



De fem etablererne på konferansens gründerstand, der næringslivtopper og gründerveiledere myldret og minglet, representerer ikke bare forskjellige land og kulturell bakgrunn, men også høyst forskjellige bransjer. Her var stands med mange og fargerike ideer - fra praktiske take away kaffekopp-lokk og flekkfritt, lettstelt arbeidstøy spesialdesignet for helsevesenet, til design- og kommunikasjon, barnebøker og undervisningsmateriell.

 



MØT DE FEM FRA ENERGETICS HER


SVETLANA NIELSEN energetics

SVETLANA NIELSEN, HS TREND SCANDINAVIA

- Heldigvis mistet jeg jobben i oljebransjen

Svetlana er russer, 36 år, bosatt i Lier utenfor Drammen og gift med en tannlege - hvilket skulle bli ganske avgjørende for hennes gründeridé.
Med faglig tung bakgrunn som mariningeniør var det norske oljeeventyret et naturlig valg for Svetlana. Men heller ikke eventyr vokser inn i himmelen. Svetlana ble arbeidsledig da oljenedturen kom.

- Heldigvis, sier hun smilende.
For når én dør lukkes, åpnes en annen.

- Jeg ble tvunget til å tenke helt nytt, og hadde nok ikke turt å satse ellers. Jeg tenkte også at innvandrerbakgrunnen min ville være et ekstra hinder. Så at jeg ble arbeidsledig ble en ny mulighet, sier Svetlana.

For å ha noe å bruke tiden på mens hun fant ut av ting, hjalp Svetlana litt til på ektemannens tannlegekontor.
Det var sånn hun fikk innsikt i det daglige arbeidlivet i helsesektoren, og det var sånn hennes gründeridé ble født.
Hun oppdaget hvor gammeldags og lite funksjonelt og hensiktsmessig helsevesenets tradisjonelle arbeidtøy er.

Svetlana Nielsen fikk ideen, utviklet moderne og praktisk arbeidstøy, i et stoff puster og er behagelig å ha på, er flekkfritt, tørker lett og hindrer spredning av bakterier. Arbeidstøyet produseres nå i Spania, og Svetlana arbeider med å få tøyet opp og fram i maredet, fra kontoret og showrommet hjemme i Lier. Nettbutikken hennes lanseres i løpet av november.

Svetlana Nielsen har erkjent og erfart at flerkulturell bakgrunn ikke er noen hindring. - To kulturer gir ekstra baggasje, tror hun.

- Som gründer må man uansett tørre. Man må hoppe. Og viktigst av alt; man må bygge gode team, for man klarer det ikke alene.

 



perfectlid

AKREM HASSAN og SIMON BERHANE, PERFECTLID

- Vi tenker stort. Vi tenker hele verden!

De to vennene, henholdsvis 28 og 32 år gamle og med felles eritreisk bakgrunn, har alliert seg med Akrems onkel i Canada. Selskapet har derfor to kontor; ett i Oslo og ett i Vancouver. Nærliggende å tenke da, at hele verdens skal bli bedriftens lekegrind med tiden.
Og Simon Berhane brfeter at Perfeclid tenker stort.

Sammen har gründerne utviklet et helt nytt kaffekopp-lokk for take away. Et lokk som ifølge Simon forgyller folks take away kaffeopplevelse!
Gründerne har røtter i et land der kaffekulturen står ekstremt sterkt. De har også registrert at den skandinaviske kaffekulturen har gått gjennom en liten revolusjon de siste tiårene.

- Men i take away-lokkene ødelegger den gode opplevelsen. Ikke kan du nyte den gode lukten av kaffen, og du brenner tungen. I tillegg er det altfor lett å søle. Dét gjør vi noe med, sier Simon.

Perfectlid-konseptet deres fins allerede på 25 kafeer i Oslo, og de energiske gründerne har no limit.

- Vi skal bli store, lover Simon, som akkurat nå jobber med å få sterke støttespillere med på laget - og kanskje brøytet Energetics-konferansen veien for nye nettverk-brikker. Konferansedeltakerne flokket seg i hvert fall rundt Perfectlids stand.

Den nye bedriften snakker stort, snakker verden: Produksjonen foregår i Asia, og ett mål er å erobre Europa innen 2020.
- Vi har ingen planer om å stoppe der, forsikrer Simon.
Han mener deres nye produkt kan snu take away-markedet på hodet.


 

TINA MARIE TSIPLAKIS MANGFOLD FORLAG

TINA MARIE TSIPLAKIS, MANGFOLD FORLAG

- Målet var å redde verden - ikke å bli gründer


Tina (30) har norsk mamma, men med greske farsrøtter og en oppvekst på Rhodos, har hun sett gründerskap gro helt fra barnsben av. - Mange i min slekt startet egne virksomheter. Så det føles helt naturlig for meg også, sier Tina Tsiplakis, som kom til morslandet Norge for å skaffe seg et levebrød. Oppdragene som tolk ble ikke så mange...

Nå kan Tina åpne sin egen bok, gitt ut på hennes nystartede forlag Mangfold.  "Jeg gikk meg over sjø og land" er boken hun selv savnet da fem-åringen hennes såurte "hva er en flyktning", etter å ha sett bildene av gutten på stranden.
- Jeg har laget et verktøy for foreldre og voksne som ønsker å ta opp samfunnsrelaterte temaer med barna sine, sier hun og blar.

Tina ville svare så fordomsfritt og ærlig hun bare kunne på sønnens spørsmål, men hun fant ingen hjelpere.
- Jeg gikk til og med bomtur på bibliotelet, forteller hun.
- Så jeg lagde den boken selv!

Hun satset, knyttet til seg gode hjelpere og folkefinansierte bokprosjektet. Og hun snakket om boken som skulle komme hvor enn hun var. Allerede før den var ferdig, hadde hun en bestillingsliste.

I juni 2017 var historien klar mellom to permer.
- Ren lykke, null moro, oppsummerer Tina, som aldri stoppet opp eller så seg tilbake da ideen først var unnfanget.
- Målet med boken var å redde verden - ikke å bli gründer. Men jeg har klart å skape meg en arbeidsplass, og nå gjør jeg det jeg har lyst til. Og mange flere bokplaner er klare i hodet; om terror, om seksuelle overgrep, om... De kommer!

Tina fikk mange gode råd i etableringsprosessen, men hun levde i sin egen boble, og det er først nå, i ettertid, hun ser hvor nyttige mange av rådene var.

Her er hennes topp 3:
1. Vær ærlig mot deg selv og lag en klar plan.
2. Se på summen og gang med 3 - både når det gjelder budsjett og tid.
3. Ikke hør på hva alle sier - du får det til!

 


MAAIKE VISSER energetics


MAAIKE VISSER, LYDFARGEMETODEN

- Hopp i det - du lever bare én gang


- Det er mye bedre å angre på det du har gjort enn på det du ikke gjorde!
Slik lyder nederlandske Maaike Vissers (55) første bud til etablererspirer.
Det neste er kanskje like viktig: Vær forberedt på at ting tar mye lenger tid enn du tror.

Maaike kom til Norge for 25 år siden og bor med familien sin på Gol i Hallingdal. Hun er sykepleier og har en spesiell gründerhistorie.
Den startet med at ett av barna hennes ikke lærte seg å lese og skrive.

- Og det til tross for at han fikk mye hjelp og ble utrolig godt ivaretatt. Men det fantes ikke gode systemer for å lære, sier Maaike. Hun laget like godt et velfungerende system selv. Lydfargemetoden er en pedagogisk opplæringsmetode både for barn, ungdom og voksne.

- Ideen om å bruke fareger kom fra Nederland. Så jeg kunne altså hente noe fra min tidligere kultur og bringe det med og til nytte i Norge, sier Maaike.
- Å ha to kulturer i livet ser jeg på som en fordel. Man ser andre løsninger og nye muligheter fordi man ikke er vant til bare ett tankesett, men faktisk to!

Gründerskaet hennes var altså ikke en drøm, men en nødvendighet. Og Maaike angrer ikek.
- Det er blitt et slags kall, og det er ingen vei tilbake. En reise har det vært. Ingen autostrada, men mange flotte møter, sier hun.

Lydfargemetoden har i dag én ansatt foruten Maaike selv. Gründeren ser muligheter for vekst og håper å kunne skape enda flere arbeidsplasser i fremtiden.


 

LAVERNE WYATT energetics

LAVERNE WYATT, DESIGNDOKTOR

- Jeg nøyer meg ikke med Norge


Sør-afrikanske Laverne Wyatt (37) kom til Norge for ni år siden, og det var kjærligheten som fikk henne til å flytte halve kloden hjemmefra.
Og så erfarte Laverne det så mange andre innvandrere opplever; porten til arbeidsmarkedet var usedvanlig trang.

- Å få jobb var så vanskelig, til tross for min kompetanse, forteller hun.

Laverne hadde fem år som fast ansatt reklamemedarbeider før hun kom hit til landet.
Lite hjalp det, like vanskelig var det, så Laverne trosset utfordringene og startet sitt eget.
Hun ble rett og slett nødhjelpsarbeider innen design og branding.
Hele pakka; websdider, profilering, magasiner, emballasje og sosiale medier, for å nevne litt...

Målet hennes er stort og henger høyt.
- Jeg nøyer meg ikke med Norge, sier Laverne Wyatt bestemt .
- Jeg har hele Europa som mål, på tvers av kulturene.

Tekst: Gro Ellingsgard